Powered by Blogger.
RSS

Sunday, August 21, 2011

Mancing udang! =D

bukan tgn aku..hiasan shj.
Hari minggu lepas, jadual aku sgt pack dengan aktiviti..penat Ooo..sedar2 dh stat isnin balik dh..keje oh keje =)

Nk cite pasal aktiviti mancing udang hari jumaat mlm sabtu lepas..aku bsama abe ja pegi mancing udang kat area sentul...ada kolam udang kt situ..bayaran rm30 selama 3 jam..deposit rm60..nti dia bgi balik rm30.hehe...klu nk sewa joran, rm10 utk tempoh sama..

Kami pegi ngn moto sbb klu gi ngn kete xtawla smpai kol bpe ..KL jem booohhh! org kuar bbelanja utk raya nih.. Aku xd joran, so aku pinjam abe ja punyela..dia ada dua joran..seblum gi mancing, beli umpan dlu..samada umpun2 atau ikan kecik..dia beli ikan kecik sbb katanya udang lgi suke ikan kcik..lgi power klu gaul ngn belacan dlu..itula kate2 pemncing tegar..

Sampai2 je kami masukla area kolam udang..sebelah kolam tu ada kolam utk pncing ikan..xminat sbb msti tgu lama utk dpt ikan...udang kejap2 je..ni first time aku mancing udang..

Letak ikan kecik (umpan) kt mata kail bcbang dua..ade dua cabang tali, so smua 4 mata kail..sesekali tersangkut matakail kt tgn la..kaki la..pedih jugak..hehe

Pastu letak je kat dlm kolam tu..ade yg pakai pelampung, ade yg x..aku first2 pakai plampung pastu xbest sbb asik tcabut je..aku letak plampung kt tepi pastu pakai "manual" punye..rasa2 tarik je terus sentap..

Hasil aku yg pertama..PPPerghhh!!! BESARRR udang galah tu..smpai patah joran abe ja..so, udang pn tlepas..adooiii..frust! kna g sewa joran pulaaaakkkk...rasa xpuas hati membuak2 di dada yg kehausan udang ini..

Punyela tgu lama..xde yg mkn umpan pun..huhuu..abe ja dh 3 ekor, aku HARAM..sekor pn xnaek..asik kena tipu ngn udang je..tarik2 lepas..tarik2 lepas...

Aku kecewa dan mmbawa diri memncing tempat laen kt kolam tu..Hujan sgt lebat mlm tu..sgt2 lebat..tapi demi menjiwai watak pemancing ulung, aku truskan jua.. BERHASIL!!! akhirnya udang pertama aku bjaya dinaikkan..rupe2nya dia ada skill nk naekkan udang.sentap tu kna power...aku kecian kt udang tu je..pastu nk kna cabut mata kail dr udang..sakitnye..ksian udang tu..tgn aku pn sakit kna sepit.ceit!

Then berterusanla udang dinaikkan..SERONOKkkkKKK!!

Yang last skali, udang paling besar dlm sejarah aku mlm tu ;p

Terasa joran berat..aku ingt tersangkut..tp rasa ada tarikan dr bawah..waaahhh! udang besarr!! ni la time aku nk balas dendam ngn udang first yg besar awal2 tadi.. aku sentap..BERJAYA! separuh jalan..pastu susah nk agkat..berat sgt..aku suh abe ja angkat..dia pn kata susah..besar!
Aku tolong tarik lagi..pastu tali tu tersangkut kt kayu..aku pegang tgn dia, dia hulurkan bdan dia kt kolam..nk tarik udang ngn tgn..joran xleh tarik..dia pegang je kpala udang tu, trus kena sepit..makan tlepasla jugak udang ituuuuu...FRUST sekali lagi...tapi xpela..okeyla tu..cubaan pertama mancing..laen kali blh dtg lagi =)

AKu xsempat ambik pic sbb khusyuk mancing..hehe..sesape nk jadikan mancing sbgai aktiviti, boleh je..tapi jgn smpai ketagih..susah bini korang nnti ;)

Timbang2 udang, adela stengah kilo mlm tu..puas hati sbb hujan2 pn dpt jugak udang..susah sikit nk dpt udang klu hujan..

MEMANCING MMG SYOK KALAU 10 minit KITA BOLEH ANGKAT HASIL SEKALI! hehehe


No comments: