Powered by Blogger.
RSS

Thursday, April 18, 2013

Kena tindih hantu??

Salam sejahtera.. hari nih nk kongsi pengalaman "kena tindih hantu" waktu tidur atau nama saintifik dia "sleep paralysis"..

bagaimana terjadinya benda2 cenggini?  rasa tubuh kita berat sgt nk bergerak.. macam lumpuh.. tgn, kaki mulut smua xleh gerak..dalam hati je boleh baca ayat kursi or lain2 ayat.. * bila takut macam2 ayat di baca. hehe. Sleep paralysis ni berlaku bila kita tidur (of kos la.. nma pun sleep).keadaan dimana otak kita tersedar sdikit smasa kita tidur.. tapi badan kita xfully sedar.. sebab tu kita sedar& boleh berfikir tapi badan xleh gerak..

Pengalaman aku dah kena 2x yg paling latest la.. yg lama sgt xnak citer.. dua2 kali terjadi bila tidur terlalu lewat malam dan perlu bangun awal pagi.. otak aku duk fikir takut xleh bgun pagi tapi terpksa jugak tidur utk  dapat tenaga nk bgun buat kje keesokkan harinya. terlena kejap je dah kena 'tindih'..

Pengalaman Pertama :
Malam tu aku tidur dlam pukul 5:40 pagi.. hajatnya nk bgun kol 6:30 pagi utk smyg subuh.. xlarat sgt dh nk tgu subuh.. mata berat sgt.. otak duk risau tkut xsempat bgun tapi mata terlalu berat.. so aku tak tutup lampu supaya aku lagi senang bangun tidur.. aku letak kain tuala kt muka aku nk lindung lampu.. terlelap kejap je, theeennnnn... aku rasa aku terjaga.. aku xleh bangun..aku berfikir aku kat mana.. aku bukak tuala kat muka aku.. aku xberada kat rumah aku.. aku di tempat lain.. aku cuba lagi lelap mata utk fikir btol2 kt mana aku berada.. hati Allah je tahu sebab aku yakin aku tidur atas kerusi waktu tu.. xmungkin aku berada kat tempat lain.. 2,3 x aku bukak mata tapi tempat lain2 smuanya.. aku nak bukak mata dan berada di rumah.. bukan tempat lain.. T_T.. mngucap xhabis2 dalam hati.. nk mati dh ke aku ni.. last2 bru aku tersedar... rasa mcm lama sgt aku tersesat dalam alam tu.. tgok2 jam pkol 6:15 pagi.. terus aku bgun smyg subuh.. fuuuhh~! xlh nk tido dh lepas tu.. takutttttnya Allah je tahu... T_T

Pengalaman kedua :
Malam tu aku tido dalam pkol 4 pagi.. nak bgun kol 6:30 jugak sbb n smyg subuh.. esoknya aku kerja.. aku risau sgt aku xbgun.. bila terlelap je trus aku rasa berat seluruh badan.. sbelum tido mlm tu aku dh tgok video ustaz azhar pasal kena tindih hantu ni.. huhu.. dia kata kna azan.. aku kena tindih, rsa  berat sluruh badan.. aku waras dan xfikirkan benda2 halus ni. aku rasa aku dh kena sleep paralysis.. aku cuba sedarkan diri sedaya upaya tapi xdapat.. aku ingat kata2 ustaz azhar supaya azan.. so aku azan dalam hati.. mulut xleh bukak dah.. huhu.. lama2 aku tersedar sendiri..

Moral of the story # if terjadi macam ni kat anda semua, jangan cepat panik.. yakin yg ni semua sleep paralysis.. kita kena sedarkan diri kita balik.. buatla mcm2.. azan ke.. baca ayat kursi ke.. lama2 otak akan rspon dan kita sedar sepenuhnya..Insyaallah..

Sekarang aku dh takut nk tido lambat tapi kdg2 xleh tido.. so, jgn lupa baca doa tido & mngucap sblum tidur.. hehe.. pappaaii..~! ^^

No comments: