Powered by Blogger.
RSS

Thursday, January 17, 2013

Malam Pertama..


Salam..
Post ni bukan nk citer psal benda lucah2 la.. nk cerita adab2 mlm pertama.. yg dah lepas, xpela.. malam2 seterusnya ada lagi.. yg blom lepas mlm pertama, ni antara tips2 yg boleh dikongsi utk bacaan semua.. :)
Nanti sape2 yg dapat buat mcm ni pada mlm pertama dia, inbox sy.. nk kena blajar ngn sifu.haha

Islam merupakan agama yang menyeluruh. Seluruh kehidupan umat manusia telah diberikan panduan iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap perbuatan dalam kehidupan adalah perlu untuk dilakukan mengikut syariat dan adab yang telah ditetapkan. Berikut adalah Adab Malam Pertama yang sewajarnya dilakukan,

1. Suami beri salam bila masuk bilik yang dalamnya Isterinya…

2. Kedua Suami Isteri melakukan Solat Sunat Syukur…

3. Memegang ubun-ubun Isteri dan membaca Doa… Seumpama:
“Allahumma Inni As-Aluka Min Khairiha, Wa A-’Uzubika Min Syarriha…” (Ya Allah, Sesungguhnya Aku Memohon Dari Kebaikannya, Dan Lindungilah Aku Dari Kejahatannya…)

4. Menyuruh Isteri mengucap Dua Kalimah Syahadah; Bertanyakan apakah dia Rukun Iman, Islam dan sumpamanya…

5. Membaca Doa Jimak, Seumpama:
“Allahumma Jannibnasy Syaitan, Wajinnibisy Syaitana Ma Rozaqtana…” (Ya Allah, Jauhkanlah Kami Dari Syaitan Dan Jauhkanlah Dari Syaitan Apa Yang Akan Engkau Kurniakan Kepada kami…)

6. Tuuttt… (^_^)v

✿ Ustaz Azhar Idrus – Masjid Titian Baru (23/05/2012) ✿

* sampai ke malam pertama ada sunnahnya.. hmm.. agak2 sempat x nk buat? mampu x nk lakukan smua ni.. bergantung pada keadaan dan persekitaran.. sesiapa yg mampu buat adab2 ni, amatlah digalakkan.. sape2 yang rasa keadaan xmngizinkan atau dah xtahan sgt, so xde adab la..haha.. JUST SHARING ;)

No comments: