Powered by Blogger.
RSS

Wednesday, January 2, 2013

PICU

Salam selamat pagi..

Malam 2/1/13  aku tertido awal.. penat + pening kepala.. sedar2 kol 3 pagi.. bgun2 smayang isyak then buat ape2 yg ptut.. 

2.1.13.. arinih aku kena jemput kawan aku dari KLCC.. dia nk datang PPUM tgok anak sdara dia kat PICU tapi xtahu jalan ke PPUM.. aku gi la jemput kt LRT universiti.. dia seorang yg workoholic. walaupun dah kerja ngn petronas tapi still smbung blaja.. katanya xtahan ngn workload n terpaksa travel selalu.. skrg dia tgh wat master kt UPM.. hmmm.. aku kagum ngn semngat dia. Goodluck utk awk :)

Yang nk diceritakan adalah tentang anak sdaranya kat PICU.. intubated and sedated. xsedarkan diri.. baru lepas operate utk pace maker..  umur 8 thun. kesian tgok keadaan dia.. risaunya mak ayah xpayah cakapla.. aku borak2 ngn ayah budak tu ( abg ipar kwan aku) , tanya2 pasal situasi dia skarang kt wad.. katanya dh berkampung kt situ 3 hari.. walaupun tahu anaknya xsdarkan diri tapi hati tetap nk tgu.. kalau balik pun hati tetap kt sini jugak.. ape guna balik.. doktor sugest suruh balik berehat sbb anaknya xkan sedarkan diri sbb sedated.. risau ibu, kita nampak gelisahnya, risaunya ayah hanya Allah yang tahu.

Nurse kt PICU bagitau semua patient yg masuk PICU mmg DIL (death in list). aku xcakapla kt ayah dia.. jsut borak2 ngn nurse pasal condition adik tu..DIL bukan issue kat sini sebab situasi adik tu aku rasa terkawal lagi.. just in case if anything happened so parents dh sedia awal2.. Esok dia bakal dipindahkan ke IJN utk next operation. Aku doakan yg terbaik utk mereka semua.. 

Aku xbrani nk cakap lebih2 sebab blom ada pengalaman mghadapi saat2 getir mcm tu.. katanya dah 8 thun ulang alik dari PPUM utk follow up.. malam new year tiba2 adik tu collapse.. jantung xstabil.. aku xtnya lak full diagnosis kt nurse.. nnti nmpk nk mmandai2 lak.. cukupla tahu general condition dia..


SEMOGA ALLAH BERSAMA KALIAN !




No comments: