Powered by Blogger.
RSS

Sunday, July 10, 2011

Percaya Padaku

Salam...Fuh~ penat..baru balik dr kelantan..cuti minggu je..emm.kat rumah asik terngiang2 nk tulis entry pasal bnda yg kita panggil PERCAYA atau mat sallehnya TRUST...

ape yg korg tau pasal percaya?? semua org tau ..sy percaya smua org tau sbb yg paling penting dlm hidup kita adalah PERCAYA PADA ALLAH...kite percaya Allah wujud, jadi terserahlah pada kita masing2 utk membuktikan iman kita padaNYA...

Entry ini adalah utk citer pasal percaya dlm hubungan...hubungan dgn Pencipta, sesama manusia atau dgn alien skalipun (pengaruh transformers 3) kita kena ada rasa percaya..perlu ke percaya semua orang?? bagiku, aku suka memberikan kepercayaanku pada sesiapa shj yg hdir dlm hidupku selagi dia blom pernah memusnahkan kepercayaanku..tipu sikit2 xpela..jgnla tipu yg melibatkan kepercayaan besar..

ni pasal percaya dalam hubungan manusia (bercinta cintun la senang)...

tiada guna hubungan tanpa kepercyaan sebab sesuatu hubungan mmg diciptakan atas dasar kepercayaan..cemburu bukan faktor yg menjejaskan kepercayaan..tu cemburu buta ...

orang cucuk sikit, dah melatah...mcamana bila dh kawen? ada anak?
ade pasangan yg masing2 tau password utk ke laman web sosial facebook...tujuannya utk memastikan pasangannya curang...hehe..tindakan anda ada btolnya dan ada yg kurang btolnye..
kalau org yg suka curang, xpyahla tahu pasal FB dia..kalu dh niat xbtol, byk lagi cara nk songlap..twitter, friendster n laen2 lagi...tp kalu niatnya baik, dtgla pelbagai jenis laman web sosial pn..tidak berubah hatinya utk anda..tu pndapat sy la =)

PERCAYALAH...hanya satu yg betol2 boleh dipercayai dlm hidup kita..ALLAH SWT..,percayakan janjiNya...

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud :

“Jika sekiranya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, pasti Allah akan memberi rezeki kepadamu, seperti Dia memberi rezeki kepada burung-burung yang terbang di pagi hari dengan tembolok kosong dan waktu pulang kesarangnya pada waktu petang, temboloknya sudah penuh.”

Oleh itu, jgn kita sesekali ragu dengan janji Allah...
Sy selitkan di sini janji Allah pada manusia:

1. kehidupan lebih baik di akhirat

Al An'am {6}: 32

Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?

2. manusia akan diberi ujian dan cubaan di dunia

Al Kahfi {18}: 7

Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.

Kesimpulannya:

Percaya pada Janji Allah, banyakkan bertawakal kepadaNYA...

Al Fathir {35}: 5

Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah syaitan yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah.




No comments: