Powered by Blogger.
RSS

Monday, August 15, 2011

Jantung owh Jantung

Harinih aku kena cover ward kardiak aka jantung... aku xsuke sgt wad nih sebab kebanyakkan pesakitnya sangat garang dan degil..nk kaunseling pemakanan? adoooOoii..silap hari bulan kena marah je dlm wad..bukan boleh kire sgt pakcik2 dlm tu.. hehe..

Cerita yg best hari ini...pesakit aku terdiri dari 3 kaum berbeza..melayu, cina dan india.. 2 orang yg pindah dari rawatan rapi dan seorang masih dalam rawatan rapi (CCU).. kesemua mereka dlm kondisi yg agak sama..sedar, boleh berkomuniksai dan tidak berpuasa...pesakit cni jugak bahaya sebab dorg kbyakan terdiri dari golongan profesional sbb golongan ni yg byk sakit jantung..errrkkkkk~!

Menjadi bahan penceritaan adalah bagaimana kita melayan orang bercakap.. saya mulakan dengan pesakit yg pertama..

Pesakit A..

Aku : selamat tghari pakcik..sy khairul bla bla bla bla... pakcik okey? makan kt sini mcamana?

Pesakit A : (jeling semacam) ape yang okey nye..makan xsedap..xde rasa langsung! (mula mninggikan suara)

Aku : jadi pakcik xmakan la? xde bawak mknan luar? (aku jawab elok lagi...)

Pesakit A : xde.

Aku : sy nk kna cerita sikitla kt pakcik pasal pmkanan nk jaga jantung ni sbb doktor suruh sy jmpa pakcik..

Pesakit A : (mcm xlayan)

Aku : okeyla pakcik..mcm ni..nnti sy order jela makanan kt pakcik bla bla bla bla...okey pakcik ek..

Pesakit A : okey.


Pesakit B..

Aku : selamat tghari pakcik..sy khairul bla bla bla bla... pakcik okey? makan kt sini mcamana?

Pesakit B : Owhh..okey..makanan tawar sikitla..xde rasa..makan xhabisla encik..

Aku : pakcik xde bawak mknan luar? biskut ke..roti ke..

Pesakit B : xde...pakcik makan hospital punya makanan je...

Aku : sy nk kna cerita sikitla kt pakcik pasal pmkanan nk jaga jantung ni sbb doktor suruh sy jmpa pakcik..lagipun pakcik ada kencing manis..

Pesakit B : Okey ..sy sudah jaga sy punya kencing manis..makan sudah skit..tapi gula tinggi jugak (nada frust)..

Aku : mcm ni pakcik..jgn risau..bla bla bla bla bla....

Pesakit B : oowh..mcm itu ka..lepas tu mau jaga jantung mcmana pula mau makan?

Aku : mcm ni ...bla bla bla...ini sy bagi pamplet kt pakcik skali..pakcik bolehla tgok2 msa baring2 ni.. Okey pakcik eh..makan betol2.. ;)

Pesakit B : Terima kasih encik... :)


Pesakit C..
Pesakit ini dalam CCUa @ rawatan rapi jantung
(English di translate ke BM)

Aku : selamat tghari pakcik..sy khairul bla bla bla bla... pakcik okey? makan kt sini mcamana?

Pesakit C : Owhh..okey saje..tapi pakcik xmakan bykla..makanan xsedap sangat..tapi xpela..makanan orang sakit..macam ni la.. (smbil tersenyum)

Aku : Anak ada bawak mkanan dr luar x pakcik? bubur ke..

Pesakit C : xde...pakcik makan hospital punya makanan je...

Aku : sy nk kna cerita sikitla kt pakcik pasal pmkanan nk jaga jantung ni sbb doktor suruh sy jmpa pakcik..lagipun pakcik ada kencing manis..

Pesakit C : Baiklah..(dia meletakkan makanan yg dipegang lalu mendengar dengan khusyuk)

Aku : mcm ni pakcik..jgn risau..bla bla bla bla bla....

Pesakit C : oowh..ini boleh makan x? yg ini? kalau pakcik nk makan jarang2? mcmana dgn yg ini? boleh bagi pamplet x encik?

Aku : mcm ni pakcik ek..bla bla bla bla...

Pesakit C : okey..mcm itu rupenya..jadi yg ini xlehla.. (lihat pamplet smbil berbincang dengan kau mengenai kolesterolnya)

Aku : bukan xleh lgsung pakcik..mcm ni..bla bla bla bla bla..

Pesakit C : mcm itu ka..OOoo..(membetulkan cermin matanya smbil melihat pamplet lagi)

Aku : okeyla pakcik..jga makan betol2..nnti kna sakit lagi..jga gula jugak okey..

Pesakit C : okey encik..terima kasih banyak2..


Walaupbagaimanapun layanan setiap pesakit, yg penting aku ikhlas smpaikan ilmu kepada mereka.. aku nih mcm cikgu pemakanan dlm wad...smua jenis penyakit nk refer dietitian ..adoooii..kd2g xterlayan jugak..mcm harinih..penat tapi hepi bila pesakit yg kita jumpa betol2 mghargai kita..

Xsemua orang mmpunyai latar belakang yg sama dlm pnerimaan maklumat...smpaikan secara ringkas dan padat kepada pendengar supaya mereka xjemu... eye contact sgt penting dlm mnunjukkan keyakinan diri...kdg2 mereka terdiri dari golongan professional..kdg2 hnya perkerja am biasa...

Layan murid2 laen pendekatannya..layan pelajar laen pendekatannya..layan mahasiswa laen pendekatannya..layan pesakit juga laen pendekatannya..betol kata orang..

"experience is the best teacher
"


SOALAN SAYA UNTUK DIFIKIRKAN...
YANG MANA SATU PESAKIT MELAYU..
YANG MANA SATU PESAKIT INDIA
YANG MANA SATU PESAKIT CINA.


No comments: