Powered by Blogger.
RSS

Monday, August 1, 2011

SelaMat Berpuasa kawan2!!

Selamat Berpuasa saya ucapkan kepada kawan2 se-islam denganku..semoga puasa tahun ini kita mndapat lebih keberkatan dari NYA...

Kita mungkin lupa maksud puasa...ni balajar waktu fardhu ain skolah rendah..hehe..ape itu puasa??

Makna dari segi istilah syara` ialah menahan diri daripada nafsu syahwat dan nafsu perut dan dari perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula daripada fajar (masuk waktu subuh ) sehingga terbenam matahari beserta dengan niat untuk berpuasa .

Selepas habis berpuasa sehari, badan rasa sngat2 penat..kalau boleh, smua mkanan kt bazar nk telan...

Pengalaman hari pertama puasa tahun 2011...

Sahur - pukul 11mlm dh sahur (sahur ke supper??huhuu) sbb lapar sgt lpas maen game..then trus tido

Tengahari - pergi servis kereta dari kol 2-4ptg ngn adik laki aku kat KL..harga okeyla..habisla jugak rm100+...bulan nih teruk sikit belanja lepas kena roadtax n insuran body rm1000+..smuanya demi KCT6703 kesayangan aku..** kepala sangat pening tapi tahan**

Petang- nk kluar cari mkanan kt bazar kg baru dlm pkol 5.30 ptg..kuar ngn kete sbb moto pakcik bwk g kje..kuar je sikit dh kna undur balik...pnuh kereta kt jalan ampang tu..klu kuar jugak konpem berbuka atas jalan...aku dan adik aku mngambil kputusan utk patah balik.. **masih pening kepala**

Sebelum berbuka - masak nasik goreng, ayam goreng, buat air teh susu...pakcik aku beli kueh mueh dan ais...sempat lagi men game se-lap ngn adik aku..tp aku xleh continue dh sbb kpala sgt pening..(klu maen msti kalah truk sbb aku xteror game motor ;p)

Sewaktu berbuka - aku just makan sikit je...rasa loya sgt..mgkin sbb penat puasa + pening kpala..xpnh2 aku mkn skit mcm tu..tp yg best nye..mkn mcm tu buat aku energetic je..sllunya agak liat nk bgun smyg mghrib awal sbb perut dh pnuh..nih siap mandi2 pastu smyg...

Malam - hantar aku aku naek bas kt PUTRA..dia mau balik kelantan sbb xmau mnyusahkan pokmuda lama kt umah dia...lgipun cuti u ada sbulan lagi..rest puas2 kt rumah ye.. then aku trus balik pJ lepas dia naek bas..

Tengah malam - Lepak kedai mamak smbil online..beli nasik putih + tlur mata = rm2.50...pastu g bli kicap manis kt kedai rm 3.00...pukul 1 pagi, aku pn balikkkkk rumaaahh..tidoq pastu bangun sahur kol 4.40 pagi..(perghhh~ kagum aku berjaya bgun sahur)

Tula kisah akuuuuu di hari pertama puasa..nampak sgt2 suram..so, aku nk try tips2 baru utk lebih kuat di bulan puasa nih..hehe..

Mcamana nk dapat lebih kekuatan di bulan ramadhan
? ni antara tips2 yg aku boleh kongsi :

  1. Melakukan aerobik seperti jalan kaki, jogging atau bersenam seminggu 2 – 3 kali selama 30 minit. Hal ini akan meningkatkan denyut nadi sehingga terbentuk tenaga dalam tubuh.

  2. Jika berada di tempat kerja, lakukan pergerakan di tempat duduk..

  3. Melakukan senaman kelenturan badan..pusing2 sikit pinggang n pinggul tuuuu... Latihan ini melancarkan peredaran darah dan membuat otot tidak kaku.

  4. Melakukan olahraga ringan pada menjelang buka puasa

  5. Mengatur waktu rehat dan tidur beberapa minit pada siang hari bila tubuh merasakan beban yang berat. Hal itu dapat membantu memulihkan kesegaran tubuh dan melancarkan proses berfikir

  6. Hindari banyak duduk, diam, malas-malasan atau tidur terlalu lama karena hal itu akan membuat tubuh semakin lemas dan lembik

  7. Sebaiknya gunakan body lotion atau pelembab yang mengandung vitamin E untuk melindungi kulit dari sinar matahari

  8. Tengahari atau petang biasanya wajah nampak kusam dan kuyu. Mencuci muka akan menyegarkan kembali wajah, jika perlu cuci kotoran dan sel-sel kulit mati dengan susu pembersih lalu sapu pelembab. (Nebula)

Sebagai penutup.. ni ayat sikit nk kogsi fa cai...

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.


[Surah Al-Baqarah, Ayat : 183]



salam ramadhan al mubarak =)

No comments: